Stichting 2gather

Stichting 2gather is officieel opgezet in 2014 door de vrijwilligers, deelneemsters en de moeders van de deelneemsters van de bekende Junior Girls Zaalsporten League. De JGZL is opgezet in 2008 en bestond uit een meiden zaalvoetbal competitie, verschillende trainingen en het aanbod van verschillende sportdagen voor dochters met hun moeders waar verschillende sporten beoefend konden worden. Het was al snel duidelijk dat er behoefte was aan veel meer dan alleen sport, men wilde empowerment, talentontwikkeling en educatie. Dit kreeg allemaal vorm in de Stichting 2gather.
In 2014 werd tevens door de projectleiders van JGZL de Buurtsport vereniging Family Sports opgezet dankzij de steun van ZonMw. Er werd van begin af goed samengewerkt de en al snel werd er besloten om te werken naar een geïntegreerd aanbod van activiteiten. Dankzij de steun van ZonMw was het mogelijk om alle sportactiviteiten in de toekomst voort te zetten op vrijwillige basis en de focus aan te verleggen naar sport combineren met talentontwikkeling en empowerment. In het eerste jaar is er enerzijds hard gewerkt aan de doelgroep werven en anderzijds aan sterke samenwerkingen creëren. Deze samenwerkingen met onder andere de gemeente Den Haag, de Haagse Sporttuinen, politiebureau Hoefkade, buurthuis de Mussen, buurthuis Mandelaplein, verpleegtehuis de Schildershoek, Prodemos, Service Punt Arbeid, Den Haag meldt Discriminatie en Resto van Harte zorgen ervoor dat de stichting zich optimaal kan inzetten in de stad Den Haag. De stichting biedt door deze integrale samenwerkingen veel meer activiteiten naast de sport activiteiten. Deze activiteiten bevorderen de ontwikkeling van de bewoners op vele individuele en maatschappelijke vlakken. Het hoofddoel is om de bewoners de mogelijkheid te bieden om andere groepen of samenwerkingspartners te ontmoeten, van gedachten te wisselen, contacten uit te wisselen of kennis en expertise te delen.

De Stichting 2gather biedt sinds 2014 wekelijks verschillende activiteiten. Het aanbod is afgestemd op de wensen van de wijkbewoners en daardoor komen jaarlijks nieuwe projecten en activiteiten bij. Er zijn verder er al meer dan 20 jongeren opgeleid tot sport- en spelleider in de wijk en meer dan 10 jongeren opgeleid tot voorpost meldingen Discriminatie. Deze jongeren zorgen naast onze samenwerkingspartners voor een verdere borging van de activiteiten die de stichting aanbiedt.